Projektarbete
Nu har min projektarbetesplan precis mailats in.
Jag har kopplat ihop mitt elevrådsarbete med mitt projektarbete för att kunna utveckla båda, och mig själv. Denna blogg är en del av detta och fungerar som ett bollplank för mig själv då jag arbetar ensam med mitt projektarbete. Just därför får ni gärna kommentera och ge feed-back, konstruktiv kritik m.m. för att hjälpa mig i mitt arbete, och utveckling.
Det är inte alltid lätt att vara elevrådsordförande, och det kan vara en roll svår att föreställa sig, den blir också vad man gör den till. Jag vill göra den bra och därför tar jag gärna emot hjälp. Dessutom vill jag, som mål med mitt arbete och den här bloggen, kunna hjälpa andra elevråd och deras ordföranden.
Studentmössor
Idag klockan 12.00 ska vi ha möte med vår kontaktperson från vår leverantör av studentmössor och studentkläder. Hon heter Amelie och är en jättetrevlig social, ärlig tjej som är lätt att prata med. Hon är den stora anledningen till att vi valde just ABC-gruppen för vårt samarbete. Kontaktpersonen i sådana här saker är väldigt viktig. Det ska gå att ringa om allt, litet som stort, och personen ska vara nintresserad och kunnig om sitt jobb. Samarbetet blir bättre eftersom kommunikationen fungerar, i två led.
Idag ska vi bestämma ett nytt datum för utprovning av studentmössor för dem som missade utprovningarna v. 35. Vi ska också förbereda lite affischer för information. Dessutom ska vi utvärdera hur utprovningarna fungerade i år. Jag tyckte det flöt på bra och mycket var förutsett. Dock finns det ju alltid mindre problem, sådant som går att lösa tills nästa gång.
Problemen var 1) Vissa tyckte att utprovningstiden var kort och det var svårt att hinna tänka igenom/bestämma sig om allt. 2) För vissa klasser var det var för få datorer att skriva in sin beställning på. 3) Katalogen om vad som gick att beställa borde ha levererats till alla klasser i förväg, nu kom dessa till skolan när utprovningarna redan börjat och fick delas ut i samband med utprovningarna. Anledningen till detta tros ha varit att vi hade urprovningarna en vecka efter skolstart.
Detta löser vi genom 1+ 3) Ev längre utprovningstid och katalogerna ska levereras i förväg så man kan fundera mer innan. 2) Vi försöker ordna så att utprovarna tar med fler datorer nästa gång samt att det finns möjlighet att koppla in och ansluta dessa.
Sammanfattning
17/8 Skolan har inte börjat än men jag och en kille från styrelsen har möte med enhetschef, administrativ chef, schemaläggare på skolan för att planera lite för skolstarten osv. Vi bestämmer att det ska tillverkas namnskyltar som det står "Elevråd" på som vi kan ha i olika representationssammanhang.
21/8 Skolan börjar och jag och en kille från styrelsen presenterar oss på uppropet för alla nya år 1 elever, vi har också öppet för besök i elevrådsrummet under dagen. Vi använder de nya namnskyltarna. Vi sätter också upp affischer om studentmösseutprovningarna och städar i elevrådsrummet.
28/8 Första dagen för utprovning av studentmössor för år 3 elever/fotografering, vi ordnar med lokal osv.
Jag och en tjej till startar upp samarbetet med skolvärdarna och hjälper till att i två timmar stämpla matkort.
29/8 Andra dagen för studentmösseutprovning/fotografering.
30/8 Tredje dagen för studentmösseutprovning/fotografering.
31/8 Fjärde och sista dagen för studentmösseutprovning/fotografering, vi är en stor skola. Vi har också elevrådsstyrelsemöte på eftermiddagen och pratar bl.a. om hur utprovningen har gått.
Jag är ledig v. 36 - ingenting händer inom Elevrådet - varför?
11/9 Jag är på skolans skyddskommittémöte. Efter det går jag ockå ut med information om vårt övergripande elevrådsmöte för nya intresserade år 1 och 2 elever som vi ska hålla den 21/9. Informationen sätts upp i Gallerian, skrivs in i Vecko/StudentNytt samt kommer gå ut i intern-tv.
12/9 Skolans personal har stormöte och elevrådet tas upp som en punkt.
14/9 Vi har elevrådsstyrelsemöte på eftermiddagen, alla har ordnat med kaffe och fika. Ariana som är danslärare och Micke som är skolvärd kommer på vårt möte. Vi börjar diskutera om abiturientbalen och balkommitté men kommer inte så långt eftersom vi inte vet hur organisationen kommer att se ut än, det beror framför allt på baltränarna som Ariana ska kontakta. På eftermiddagen sätter vi också upp lappar om "föreningskort".
17/9 Skolfotografering år 1 och 2.
18/9 Skolfotografering år 1 och 2. Dessutom är det sista dagen att lämna in ansökan om att ta "föreningskort". Vi i styrelsen går igenom dem och ringer runt till kontaktpersonerna för att berätta att deras förening får fotograferas.
19/9 Skolfotografering år 1 och 2. På eftermiddagen har jag även möte med enhetschef, administrativ chef samt kommunens nya ungdomsombud. Vi diskuterar bl.a. ev. samarbete mellan elevråd, hur kontakten mellan politiker och de unga i Linköping ska fungera samt vad "Ljunkan" sagt om nollning/inspark.
20/9 Skolfotografering år 1 och 2. På eftermiddagen tar vi även kort på Elevrådsstyrelsen och balkommittén. Efter detta tas "föreningskorten".
21/9 Vi har övergripande Elevrådsmöte för nya intresserade år 1 och 2 elever (även år 3 elever kommer på möte, fast att vi främst riktat in oss på de elever som kommer finnas kvar även nästa läsår). Vi har information i Elevrådsrummet och fler än väntat, det blir lite trångt men skapar an avslappnad känsla. Vi i styrelsen presenterar oss, berättar om vårt arbete osv., jag håller i mötet och kör all information muntligt utan direkt planering, spontana ord är mer ärliga och lätta att lyssna på. Vi berättar att det måste skapas en ny styrelse inför nästa läsår eftersom vi i år 3 tar studenten i sommar. Vi skriver upp närvaro på de som kommer på mötet och välkomnar dem till nästa övergripande som ännu inte är inplanerat samt vi välkomnar dem som vill till vårt nästa styrelsemöte.
Självklart har mycket mer än det här hänt men jag har enbart sammanfattat de uppskrivna punkterna/datumen nu. Vi har många småmöten i elevrådsrummet när de från styrelsen kan och ibland har vi även mindre "korridormöten" när vi stöter på varandra t.ex. i Gallerian. Vi besvarar också telefonsamtal samt ringer runt med information och vi hämtar vår post m.m.
Anders Ljungstedts Gymnasium

Anders Ljungstedts Gymnasium - kallat ALG eller kort och gott "Ljunkan", med anor från 1824 är Sveriges största gymnasieskola. Här studerar 2700 elever fördelade på en rad teoretiska och praktiska program. Det stora programutbudet ger möjlighet till många och varierande valbara kurser.
Skolans olika program och inriktningar.
Anders Ljungstedts Gymnasium finns på flera olika platser i Linköping.
På Anders Ljungstedts Gymnasium får eleverna arbeta i former som liknar dem de senare kommer att möta i yrkeslivet och vid fortsatta studier. De får här övning i att självständigt planera och lösa uppgifter men också att lösa arbetsuppgifter i samarbete med andra.
Info från skolans hemsida.
Profil
Går sista året på samhällsvetenskapliga programmet med samhällsvetenskapsinriktning vid Anders Ljungstedts Gymnasium, Sveriges störtsta gymnasieskola med ca 2700 elever. Ordförande för skolans Elevrådsstyrelse och Elevråd läsåret ht07/vt08. Bloggar om det jag tycker är värt att nämna ur en personlig synvinkel.
Läs, och kommentera, gärna!
Positiv respons och feed-back uppskattas, så även konstruktiv kritik.